img
Dieta
30 września 2021

Jak witamina D wpływa na Insulinooporność?

Witamina D odgrywa kluczową rolę nie tylko w gospodarce wapniowo - fosforanowej, ale także w przebiegu Insulinooporności.

Udostępnij

Niedobór witaminy D w Polsce dotyczy około 90% osób. Zarówno dorosłych jak i dzieci i młodzieży. Okres jesienno – zimowy to czas, w którym powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na suplementację witaminy D.

Jest ona ważna nie tylko dla gospodarki wapniowo – fosforanowej, ale ma wpływ także na odporność, rozwój depresji, otyłości, miażdżycy czy przebiegu COVID – 19 oraz Insulinooporności i rozwoju cukrzycy typu 2.

Co to jest Insulinooporność?

Jest to stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny pomimo jej prawidłowego lub podwyższonego poziomu we krwi. Nieleczona prowadzi do cukrzycy typu 2, otyłości PCOS. Podstawą jej leczenia jest zmiana diety i włączenie aktywności fizycznej, a w przypadku nadwagi i otyłości redukcja nadmiernej masy ciała.

Często lekarze w przypadku Insulinooporności zalecają także wdrożenie leku – metforminy. Jest wiele suplementów, które są zalecane w przebiegu Insulinooporności jednak uważam, że powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na zawartość witaminy D w naszym organizmie i jej niedobory.

Źródło: Pixabay

Jaki wpływ ma witamina D na przebieg Insulinooporności?

Randomizowane badanie kliniczne z podwójnie ślepą próbą z 2019 roku udowodniło, że duże dawki witaminy D poprawiają insulinowrażliwość i zmniejszają ryzyko progresji do cukrzycy. Dorośli ze stanem przedcukrzycowym i niedoborami witaminy D zostali losowo przypisani do grupy otrzymującej witaminę D lub placebo. Łącznie przebadano 162 pacjentów, z których 83 zakończyło 6 – miesięczną obserwację. Po 6 miesiącach poziomy witaminy D były znacząco wyższe w grupie interwencyjnej. Wskaźnik HOMA – IR (stosuje się go w przypadku oceny Insulinooporności) u grupy interwencyjnej obniżył się.

Przegląd systematyczny i metaanaliza randomizowanych badań kontrolowanych z 2018 roku miała na celu ocenić wpływ suplementacji witaminą D na Insulinooporność u pacjentem z zespołem policystycznych jajników (PCOS). Łącznie do analizy uwzględniono 11 z 345 badań. Dotyczyło łącznie 602 kobiet z PCOS. Suplementacja witaminy D ciągłymi niskimi dawkami (< 4000 IU/d) może poprawić insulinowrażliwość w zakresie stężenia glukozy na czczo oraz wskaźnik HOMA – IR.

Więcej o witaminie D…

Pierwotnie uznawano, że witamina D pełni rolę tylko w metabolizmie wapnia. W minionej dekadzie wykazano, że niedobór witaminy D ma także związek z zaostrzeniem cukrzycy typu 1, nadciśnieniem tętniczym, reumatoidalnym zapaleniem stawów, miażdżycą, czy nowotworami.

Źródło: Pixabay

Źródła witaminy D

Większość witaminy D jest wytwarzana w organizmie człowieka w skórze. Przy ekspozycji na promieniowanie światła słonecznego o długości fali 280 – 315 nm – promieniowanie UVB. Synteza skórna jest efektywna od maja do września pomiędzy godziną 10.00 a 15.00.
Kąt padania promieni słonecznych musi być odpowiedni, a pokrywa chmur nie przykrywać słońca. Ekspozycja 18% powierzchni ciała przez 15 minut jest odpowiednia.

Kolejne źródło witaminy D to dieta. Jednak pokrywa ona maksymalnie do 20% dziennego zapotrzebowania. Witamina D występuje w dwóch formach.

Witamina D pochodzenia zwierzęcego to cholekalcyferol (D3), a pochodzenia roślinnego i grzybów to ergokalcyferol (D2). Do jej źródeł zaliczamy ryby: węgorz, łosoś dziki, śledź, żółtka jaj, ser żółty, grzyby.

Zalecenia suplementacji witaminą D

Dla osób dorosłych w wieku 19 – 65 lat:

– Osoby, które w okresie wiosenno – letnim przebywają na słońcu wg. wytycznych nie muszą suplementować witaminy D jednak jest ona wciąż zalecana i bezpieczna.

– jeśli powyższe warunki nie zostaną spełnione zaleca się suplementację w dawce 800 – 2000 IU/dobę w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie przez cały rok. W grupie ryzyka (osoby z otyłością) wskazane jest zastosowanie podwójnej dawki witaminy D względem dawki rekomendowanej rówieśnikom o prawidłowej masie ciała.  

Podsumowując

Bez względu na to czy jesteś w grupie ryzyka czy też nie zadbaj
o prawidłowy poziom witaminy D w swoim organizmie. Osobiście używam preparatu Vigantol. Dobre będą także tabletki Vigantoletten. Jeśli masz wątpliwości co do suplementacji to warto przedyskutować ten temat z dietetykiem lub lekarzem.

Bibliografia:

1. Niroomand M, Fotouhi A, Irannejad N, Hosseinpanah F. Does high-dose vitamin D supplementation impact insulin resistance and risk of development of diabetes in patients with pre-diabetes? A double-blind randomized clinical trial. Diabetes Res Clin Pract. 2019 Feb;148:1-9. doi: 10.1016/j.diabres.2018.12.008. Epub 2018 Dec 21. PMID: 30583032.

2. Łagowska K, Bajerska J, Jamka M. The Role of Vitamin D Oral Supplementation in Insulin Resistance in Women with Polycystic Ovary Syndrome: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Nutrients. 2018 Nov 2;10(11):1637. doi: 10.3390/nu10111637. PMID: 30400199; PMCID: PMC6266903.

3. Rusińska A, Płudowski P. Zasady suplementacji i leczenia witaminą D – nowelizacja 2018 r. Postępy neonatologii 2018; 24(1).

4. Kaźmierska B. Witamina D – rola i znaczenie dla organizmu. Praca poglądowa w ramach specjalizacji z farmacji aptecznej.

5. Musiałowska D., Insulinooporność. Zdrowa dieta i zdrowe życie. Feeria. 2017

Udostępnij