Substancje słodzące dodawane do żywności

Dodatki do żywności stosowane przez producentów w celu poprawy walorów produktów spożywczych mogą mieć pozytywny jak i negatywny wpływ na nasz organizm.
Świadomość konsumentów wzrasta, coraz więcej osób zaczyna czytać etykiety co jest korzystną tendencją.

Substancje dodatkowe podzielone są na wiele grup, natomiast do najważniejszych
z nich należą:

– przeciwutleniacze
– barwniki
– regulatory kwasowości
– substancje konserwujące
– substancje słodzące
– emulgatory
– substancje zagęszczające
– substancje wzmacniające smak i zapach

Poniżej krótka charakterystyka wybranych substancji słodzących, które nie ciężko znaleźć czytając etykiety.

Substancje,które mają negatywny wpływ na nasze zdrowie to m.in.:

Sukraloza (E955) – Jest to zupełnie sztuczna substancja powstająca w procesie chemicznej modyfikacji cząsteczki sacharozy. Nie jest trawiona przez organizm i nie może zostać wykorzystana jako źródło energii. Jest substancją bezkaloryczną. Jednak dane dotyczące jej bezpieczeństwa są niejednoznaczne. Jej metabolity mogą wykazywać działanie rakotwórcze.

– Syrop glukozowo – fruktozowy – jest otrzymywany drogą enzymatycznej hydrolizy skrobi (głównie kukurydzianej), lecz oprócz glukozy (ok.55%) zawiera również duży udział fruktozy (ponad 40%). Jest to co prawda substancja „pochodzenia” naturalnego, ale ekstremalnie przetworzona, nie występująca w tej formie w naturze.

– Fruktoza – należąca do grupy cukrów prostych i wysokokalorycznych substancji słodzących. Cechuje się o 40% większą słodyczą niż sacharoza. Zbyt wysoka podaż
w diecie może prowadzić do zespołu metabolicznego, otyłości, chorób układu sercowo – naczyniowego, schorzeń nerek.

Substancje słodzące, które lepiej unikać:

– Cukier (sacharoza) – należy do grupy cukrów złożonych. Cukier ten należy do produktów wysokoenergetycznych i dostarcza 405kcal na 100g produktu. Oprócz energii nie wzbogaca diety w żadne inne składniki odżywcze, dlatego według zaleceń jego spożycie nie powinno przekraczać 10% wartości energetycznej diety . Jego nadmierna podaż prowadzi do chorób przewlekłych, metabolicznych, zwiększa ryzyko rozwoju nowotworów dietozależnych. Jest istotnym czynnikiem rozwoju otyłości.

– Glukoza – główny składnik cukru. Jest najbardziej pożądanym przez komórki organizmu człowieka „paliwem”, a w przypadku komórek mózgu oraz krwinek czerwonych jego jedynym możliwym źródłem (wyłączając przypadki stanów w organizmie, gdzie tym „paliwem” stają się ciała ketonowe). Jednak spożywana w nadmiarze powoduje ryzyko rozwoju chorób metabolicznych, w tym cukrzycy typu 2.

Do substancji słodzących mających pozytywny wpływ na nasz organizm jest miód!
.. zawiera wiele związków biologicznie aktywnych, jak na przykład acetylocholina,która korzystnie wpływa na układ krążenia oraz usprawnia funkcjonowanie neuronów jako neuroprzekaźnik, a także cholina biorąca udział w regulacji gospodarki lipidowej i mająca korzystny wpływ na pracę wątroby.

Źródła: Szamaj zdrowe, akcja FoodRentgen.

Ciekawostka:
W 197 przeanalizowanych opakowań płatków śniadaniowych przez zespół FoodRentgen tylko 16% nie zawierało substancji słodzących
– 84% zawierało przynajmniej jedną substancję słodzącą
– rekordzista zawierał AŻ 7 różnych substancji słodzących
– w przeanalizowanych płatkach występowało 15 różnych substancji słodzących.